- Neredeyim :
- Kültür
- Halk Kültürü
Halk Oyunları
Balıkesir
Halk Oyunları zengin bir yapıya sahiptir.Yörede bulunan birçok farklı
etnik grup kültür çeşitliliğini ortaya çıkarmaktadır ve bu halk
oyunlarınada yansımaktadır. Genel olarak bakıldığında İlde oyunlar
daire,düz çizgi ve karşılıklı geçişler şeklinde oynanmaktadır.Yöredeki
oyunlar genel halk oyunları türlerinden Zeybek,Güvende,Kaşık Oyunları ve
Bengi sınıfına girmektedir.
Balıkesir Yöresinde Günümüzde Oynanan Başlıca Halk Oyunlarının İsimleri:
Harmandalı,İkili
Güvende,Toplu Güvende,Bengi,Baydan Nazmiye,Karyolamın
Demiri,Akpınar,Hatçam,Azime,Bağ Yüzünün Çamları,Durnalar,Tüllek(İğde
Dalı),Demirciler,
Suda Balık
Oynuyor,Sarı Karınca,Köroğlu,Aldı Dereleri,Koybatın
Dereleri,Dursunbeyin Hanları,Şıngır,Edremit Güvende,Yılanı
Yılanı,Savaştepe Zeybeği,Bandırmalı Güzelim,Alay Havası,İsmailler
Zeybeği,Koca Kuş,Koca Ceviz,Dada Zeybeği,Entarisi Damgalı,Oğlanın Adı
Hakkı,Ergama,Sabai Güvende,Tabancalı,Kozak Dağının
Çamları,İsmailli,Yanık Hatçem.
Kadınların Oynadıkları Oyun Adları:
Akpınar,
Hatçam, Mende, Azime, Durnalar, Demirciler,Tüllek (İğde Dalı), Mendili
Oyaladım,Yörük Dağı,Ninna,Suda Balık Oynuyor,Bandırmalı Güzelim,Kozak
Oyunu,Entarisi Damgalı,Oğlanın Adı Hakkı,Ergama,Sarı Karınca.
Kadın Oyunlarında Çalgı:
Geleneksel olarak bakır tava,kazan,kaşık ve zilli maşa kullanılmaktadır.
Erkeklerin Oynadıkları Oyun Adları:
İkili Güvende,Toplu Güvende,Bengi,Ağır Hava,Karşılama,Koca Arap,Kemeraltı,
Sekme,Kayalcanın
Taşları,Şıngır,Edremit Güvende,Yılanı Yılanı,Savaştepe Zeybeği,Alay
Havası,İsmailler Zeybeği,Koca Kuş,Dada Zeybeği,Doğanlar Zeybeği,Aldı
Dereleri,Koybatın Dereleri,Sabai Güvende,İsmailli,Tabancalı.
Erkek Oyunlarında Çalgı:
Geleneksel olarak bağlama,davul,zurna veya klarnet kullanılmaktadır.
Yörede oynanan başlıca oyunlar şöyledir
PAMUKÇU BENGİSİ
Yörede ünlü olan oyun çeşitlerinden biridir.Pamukçu Köyü ile bu oyun özdeşleşmiştir. Kelime anlamı “sonu olmayan,ebedi” olan oyunun menşeisinde cengaverlik unsuru bulunmaktadır.Benginin kendine has bir çıkış havası vardır.Asıl havadan ayrı olup gezinti şeklindedir.Bengi 8-10-12-15 kişi ile oynandığı gibi,daha fazla kişilerle de oynanır.Bengi’de beş figür vardır.Figür aralarındaki hareketler ise oyunun manasını belirler.Oyunlar daire biçiminde ve soldan sağa doğru oynanır.
Yörede ünlü olan oyun çeşitlerinden biridir.Pamukçu Köyü ile bu oyun özdeşleşmiştir. Kelime anlamı “sonu olmayan,ebedi” olan oyunun menşeisinde cengaverlik unsuru bulunmaktadır.Benginin kendine has bir çıkış havası vardır.Asıl havadan ayrı olup gezinti şeklindedir.Bengi 8-10-12-15 kişi ile oynandığı gibi,daha fazla kişilerle de oynanır.Bengi’de beş figür vardır.Figür aralarındaki hareketler ise oyunun manasını belirler.Oyunlar daire biçiminde ve soldan sağa doğru oynanır.
Pamukçu yöresinde köy
düğünlerinde,bayramlarda ve eğlencelerde İkili Güvende,Toplu Güvende ve
Bengi oynanmaktadır.Bengi oyunun yurt çapında tanıtımı için 1975’de
Pamukçu Köyü’nde bir dernek kurulmuştur. Dernek faaliyetlerini
sürdürmektedir.
İKİLİ GÜVENDE
Murat KARABULUT tarafından derlenen oyun köy düğünlerinde, bayramlarda, Akpınar eğlencelerinde ve sohbetlerde gençler tarafından oynanır.
Sadece
iki kişi tarafından oynanan bu oyun oldukça hareketlidir. Belirgin
figürleri dönme ve çökmelerdir. Bu oyun boy ve kabileler arasında
yapılan mücadelede, iki tarafın en güçlü savaşçılarının karşılaşmasını
temsil eder.
Oyuna başlamadan önce müzik
eşliğinde kısa bir gezinti yapılır. Yörede bu gezintiye “ Aldırma “ ,
oyuna başlama haline gelmeye de “ Oyuna Alma “ denir. Baştan sona kadar
çökme ve dönme figürlerinden meydana gelen oyun, hızlı tempoda yapılan
seri hareketlerle sürdürülür.
TÜNLEME
Sevinç YAŞAR tarafından derlenen oyun bayanlar tarafından düğün ve kına gecelerinde oynanmaktadır.Daha çok Balıkesir ilinin Kepsut ilçesine bağlı Ahmet Ölen köyünde bu oyun görülmektedir.
Sevinç YAŞAR tarafından derlenen oyun bayanlar tarafından düğün ve kına gecelerinde oynanmaktadır.Daha çok Balıkesir ilinin Kepsut ilçesine bağlı Ahmet Ölen köyünde bu oyun görülmektedir.
Oyun
kadın ve genç kızların bakır tava ile söyledikleri türkü eşliğinde en
az dört kişi veya daha fazla kişi ile kaşıkla oynanmaktadır.
1-Oyun Türküsünün Sözleri:
Sevdiğim aşağıda ben yukarıda savaşam
İzin ver Allah’ım yare kavuşam
Sen benimsin ben seninim ey güzel.
Barış, mezarların kar olmayınca
Girmem evinize yar olmayınca
Bu tepeden o tepeye ev olur
Alem sevdiğine yanar del(i) olur.
2-Oyunun Figürleri :a)Düz
Figür:Figür sağ ayakla nokta yapılarak başlar.Sağ ayak taban basarken
sol ayak dizden yukarı çekilir ve sağ ayak üzerinde iki kez sekme
yapılır. En son olarakta iki ayağın tabanı yere basılır.Aynı zamanda
kollar baş hizasında yanda yukarıya kaldırılır.
b)Geçiş Figürü:Figür
sağ ayak nokta yapılarak başlar.Sağ ayak taban basarken sol ayak parmak
ucu ile vücut ağırlığı yukarıya çekilir,bu hareket iki kez tekrar
edilir.Daha sonra sol ayak taban basarken sağ ayak dizden yukarı çekilir
ve bir kez sekme yapılır bundan sonra sağ ayak tabanı basılırken sol
ayak dizden yukarı çekilir ve iki kez sekme yapılır.En son olarakta iki
ayağın tabanı yere basılır.Aynı zamanda kollar baş hizasında yanda
yukarıya kaldırılır.
3-Oyunda Giyim –Kuşam:
1-Başa;altta çetki üstte çember (Allı bez-Karanfilli bez )
2-İçe;Dokumadan göynek yada dokuma olmayan fistan
3-Üstte;Kaftan ( Üçetek )
4-Yakalık
5-Zıbın
6-Kemikli bağ
7-Şal ( Arkalaç )
8-Peşkir
9-Yün çorap
4-Oyunda Aksesuar : Kaşık.
BALIKESİR GELENEKSEL GİYSİLERİ
a)Kadın Giysileri:Baş giyiminde ilk al bez başa sarılıp uçları başın üst kısmına gelecek şekilde bağlanır.Al bez Yörüklerde ipek veya saten kumaştan olup,başın arkasına gelecek kısmı pul ve boncuklarla işlenmiştir.Kenarları yeşil şeritli boncuk,pul ve karanfillerle oyalanmıştır.Al bezin üzerine alın bezi bağlanır.Yörüklerde alın bezinde hakim renk çoğunlukla siyahtır.Bezin kenarları boncuk ve pullarla işlidir.Türkmenlerde ise al ve yeşil olmak üzere iki renk vardır.Başta öne ve arkaya gelecek olan bölümlerin ortaları ve uçları pullarla işlidir.
a)Kadın Giysileri:Baş giyiminde ilk al bez başa sarılıp uçları başın üst kısmına gelecek şekilde bağlanır.Al bez Yörüklerde ipek veya saten kumaştan olup,başın arkasına gelecek kısmı pul ve boncuklarla işlenmiştir.Kenarları yeşil şeritli boncuk,pul ve karanfillerle oyalanmıştır.Al bezin üzerine alın bezi bağlanır.Yörüklerde alın bezinde hakim renk çoğunlukla siyahtır.Bezin kenarları boncuk ve pullarla işlidir.Türkmenlerde ise al ve yeşil olmak üzere iki renk vardır.Başta öne ve arkaya gelecek olan bölümlerin ortaları ve uçları pullarla işlidir.
Üst
bedene göynek/gömlek giyilir.Kadın gömleklerinin boyu ayak bileğine
kadar uzun,Yörüklerin yaşadığı bazı dağ köylerinde ise diz altında ön ve
arka beden bütün halinde kesilir.Gömleklerin etekleri dize kadar
çepeçevre kırmızı ve mavi yün iplerle işlenir.Yakası göğüse kadar
açıktır.Bu açıklık düğme veya iğne ile kapatılır.Türkmenler de ise
gömlek grep kumaşından yapılır.Belden başlayarak yan tarafa gelecek
şekilde üçgen bir parça eklenir.Bu parçanın etek kısımları su taşı ve
pullarla işlenir.Bu parçanın üst bölümünden aşağı doğru sarkan oya
işleme üzerine püsküller görülür.Gömleğin altına şalvar (işlemeli don)
giyilir.Şalvar pamuklu,dokuma bezden yapılan bol ağlı bir giyim
parçasıdır.Donun üstüne iç etek ve en üste de üçetek giyilir.Üçetek ismi
entarinin belden aşağı kısmının üç ayrı yaprak,dilim halinde
yapılmasından gelir.Kutnu,telli,altı parmak,atlas benzeri kumaşlardan ve
düz dokumalardan dikilir.Yaka yuvarlak kesimlidir.Ön kenarları,etekleri
ve kol ağızları su taşları ile süslenmiştir.Üç eteğin arkasına kare
şeklinde dokunmuş,üçgen şekilde katlanarak kullanılan arkalaç,öne
çubuklu veya siyah dokumadan üzerine motifler işlenmiş önlük ve bunları
bağlamada kolon (çalpara) sarılır. Kolon (çalpara) iki parmak
kalınlığında yaklaşık iki metre uzunluğunda ve uçları dongurdaklı olan
bir dokumadır.Dongurdaklı uçları arkalacın üzerinde sallanacak şekilde
önlük üzerinden bele dolanır ve arkada düğümlenir. Üst bedene son olarak
cepken giyilir.Yörede fermene,derme gibi isimler alan cepken kadife
kumaştan yapılır ve sim-sarma ile motiflendirilir.
Ayağa ise beyaz yünden nakışlı çorap ve karanfilli kundura,sırmalı potin,çarık,sarı edik veya göğe bakan giyilir.
b)Erkek
Giysileri:Erkek giyiminde başa beyaz veya kahverengi keçeden yapılan
dal fes adı verilen fes giyilir.Yörüklerde daha çok koyu renkte olup
kenarlarına yeşil şerit geçirilmiştir.Şeritin etrafı pul,boncuk ve
karanfillerle süslenmiştir.Üçgen şekline getirilip üçgen tarafı sol yana
gelecek şekilde dal fesin üzerine düğümlenir.
Ovada
yaşayanlar ise dal fes üzerine renkli,çubuklu veya siyah poşu
sararlar.İnce katlanan poşu,fes ve kalpak üzerine dolanarak,üçgen tarafı
sağ yana gelecek şekilde düğümlenir.Boyuna oyalı yazma üçgen şekli öne
gelecek şekilde bağlanır.
Üst kısıma gömlek üzerine camedan giyilir.Camedanın üzerine delme ve üzerine de
kartal kanadı giyilir.
Kadife,çuha
veya dokumadan dikilir.Yakası “V” kesimli olup önü açıktır.Kolun sırf
omuz kısmı bedene tutturulur,alt kısmı açıktır.Boyu el üzerine kadar
iner.Yaka kenarı,etek ucu ve kol çevresi simli harç,kaytan ve sim telle
işlenir.
Alt giyimde ise dokuma bezden yapılan
kısa don giyilip bel kısmına yün veya pamukla dokunmuş dikdörtgen
şeklinde kuşak ve üstüne de kolon sarılır.Kuşağın üstüne de ön kısma
beyaz renkte,işlemeli yağlık/gergef peşkiri üçgen veya dikdörtgen
şekilde takılır.
Ayak giyiminde yün çorap ve
üzerine tozluk ve tozluk bağı adı verilen püsküllü bir bağ
bağlanır.Ayağa siyah yemeni veya tulumbacı ayakkabısı giyilir.
Dursunbey ve Bigadiç İlçelerinde erkek giyiminde çeşitli farklılıklar görülmektedir.
BARANA GELENEĞİ
Barana
kelimesi Farsça Barhana (Barhane) kelimesinden gelmektedir.Halk
arasında konak,han gibi anlamlarda kullanılan bu kelime zamanla barana
şekline dönüşerek topluluk adı olarak kullanılmıştır.
Bugün
Anadolu’nun çeşitli yörelerinde gezek,oturak,sıra gecesi ve şeker
bağlaması gibi adlarla sürdürülen geleneklerle benzerlikler de
göstermektedir.
Esas itibariyle gençlerin
kendilerini eğittikleri bir örgütlenme olan Barana’da eğlence bir
araçtır.Daha sonraları toplumsal değişimlerin etkisiyle eğlence ön plana
çıkmıştır.
Her yıl hasat bitiminde eylül ortası
veya ekim başı gibi başlayıp Hıdrelleze kadar devam eden bu gelenek
Balıkesir’in Dursunbey İlçesi’nde görülmektedir.
Hasat
bitiminde Barana kurmak isteyen arkadaşlar biraraya gelerek Barana’yı
oluştururlar.Bu aşamada önemli olan Barana’nın ismi ile görev
bölümüdür.Barana’da beş önemli görev vardır.Bunlar için seçimler
yapılır:
a)Patron veya Başkan :Gençler arasında ve toplumda sayılan ve sevilen birisi seçilir.
b)Hakim veya Başkan Yardımcısı :Başkan olmadığı zaman onun yerine geçer.
c)Çavuş :Tarafsız ve adaletli birisi seçilir.
d)Çavuş yardımcıları veya Falakacı:Güçlü kuvvetli ve saygılı kişilerden seçilir.
Seçimlerin
ardından ilk toplantının nerede yapılacağı kararlaştırılır.Toplantının
günü ve yapılan seçilen cep defterine yazılır.Barana üyeleri 16 veya 17
kişiden oluşur.Ayrıca Baranalarada üyeler arasında en fazla üç yaş fark
olması gerekmektedir.Barana grupları akranlar arasında kurulur.
İlk toplantı bir evde olmaya başlar ve bu toplantılar kan kardeşliğini sembolize ettiği için “kanlı pilav” olarak ifade edilir.
Barana’nın İşleyişi
Barana
üyeleri seçimin ardından bir Pazar akşamı sohbetin yapılacağı evde
buluşmak üzere ayrılırlar. Ev sahibi dümbelek, tef ve zilli maşadan
oluşan müzik aletlerini bir çuvalın içine koyup evine götür. Ailesine
Pazar akşamı evde toplantı yapılacağını ve hazırlık yapmalarını ister.
Aileler
yıllardır bu uygulamayı bildikleri için oğullarının barana üyesi
olmasından gurur duyarak, büyük bir mutlulukla hazırlıklarını tamamlayıp
Pazar akşamını iple çekerler.Pazar akşamı Barana üyelerinin tamamı
sohbetin yapılacağı evin en yakınındaki camiye giderek yatsı namazını
kılarlar.
Cami çıkışında birlikte eve doğru
yönelirler ve belli bir mesafeden sonra başkanın işaret vermesiyle ‘
Sabahtan Kavuştum’ türküsünü söylemeye başlarlar.
(Parçanın ilk dörtlüğü)
Sabahtan kavuştum ben bir güzele
Güzel senin uykuların uçtu mu
Senin gönlün yad ellere düştü mü
Gülün bir tanesi sen kerem eyle (ben yandım)
Eve geldiklerinde merdiven dibinde şu parçaya geçilir:
Küçüğüm nereden gelirsin
Gasaved gönlümü alırsın (ben yandım)
Ergeç sen benim olursun
Gasaved gönlümü alırsın (ben yandım)
Ev
sahipleri türküyü duyar duymaz kapının önüne çıkarlar ve gelenleri
karşılarlar.Misafirler tek tek “hoş geldiniz, sefa getirdiniz” denilerek
içeri alınırlar.Avluda hep birlikte bir iki dönüp oynadıktan sonra
sohbetin yapılacağı odaya çıkılır. Onları oda kapısında ev sahibi ve
barana üyesi karşılar ve ‘evimize hoş geldiniz!’diyerek içeri alır.Odaya
girişte belli bir sıra yoktur ama genellikle başkan önce diğer üyeler
onun ardından içeri girmeye özen gösteririler.Oda ocaklığı(şömine) olan
evin geniş odasına geçilir. İçeride hasırlar serilidir. Hasırların
üstüne kilimler vardır odanın kenarlarında yastıklar vardır. Yastıkların
hemen önünde oturanların rahat etmesini sağlayan minderler
vardır.Ocaklığın yanı başına başkan tam bağdaş kurarak oturur,onun
karşısına hakim oturur.Barana Başı’nın “rahat oturun” demesiyle sohbete
şu türküyle başlanır:
Eminemin çam dibinde sesi var
Varın bakın bohçasında nesi var
Bir yazmayla top püsküllü fesi var
Aman Eminem kalk gidelim dağlara
Mekân tutalım mor sümbüllü dağlara
Hakimin
yanında çavuşun yardımcıları gelecek şekilde gençler karşılıklı
otururlar. Başkan gibi rahat oturan sadece hakimdir. Diğerleri diz üstü
otururlar.Ev sahibi barana üyesi ve onun en can arkadaşları kapı açık
ise kapının dışında dururlar.Herhangi bir hizmet görmek için hazır
olurlar.
Eve girildikten sonra,merdiven
başında,oturulurken,söyleşiye başlarken hep ayrı özel ezgiler çalınıp
koro halinde söylenir.Kırık hava,karşılama ve zeybek oynanır.Oyunlar
esnasında oyunu bırakan kaşıkları bir arkadaşının önüne bırakır.Bu
şekilde herkes oynamış olur.Başkanın “herrol” komutu ile oyunlara ara
verilir.Ardından en yaygını “yüzük oyunu” olmak üzere çeşitli eğlencelik
oyunlar oynanır.Daha sonra yemek yenir,kahveler içilir,masallar öyküler
anlatılır,çeşitli konularda söyleşilir ve “Sohbet Övme” gibi çok özel
ezgiler okunur.
Sohbet Övme Türküsünün ilk dörtlüğü şöyledir:
Uzun çarşı baştan başa
Keklik seker taştan taşa
Geçmiş olsun (...........) paşa
Sevdiğim bir o,saydığım bir o
Olacak sohbet senindir
Senindir,gerçek senindir.
Sohbet
Övmede ayrıca o geceki ve gelecek toplantının söyleşilerini yapacak
kişiler açıklanır.Sohbetin bir de yargılama bölümü vardır.Bu bölümde
suçlular yargılanır ve suçlarına göre cezalara çarptırılır.Kumar
oynamak,yalan söylemek,sarhoş olmak ve benzeri davranışlar suç
sayılmakta ve suçlulara cezaları hemen uygulanmaktadır.
Gizlilik
Barana’nın önemli özelliklerinden biridir.Söyleşi yerinin açıklanması
yasaktır.Sohbet ahbapları birbirlerini sevmek,saymak ve birbirlerine
yardımcı olmakla yükümlüdürler.
Baranalar tümüyle toplumsal,ahlaksal ve eğitsel bir kurum niteliğindedir.Dursunbey Baranası Türk geleneklerini sürdürmektedir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder